lördag 29 augusti 2009

Råbocksjakt den 16:e aug.

Givetvis var det bockjakt den 16:e aug. Då jag bor i norrbotten har vi ju inte så jättemycket rådjur här. Dessutom är det ju bara "skogsrådjur". Det var jag och min systers man som var och jagade, och för första gången lyckades jag få se 4 st rådjur som han drev fram. Tyvärr kom dessa allt för fort så det blev inget, men bara att få se dom gjorde mig varm i kläderna :)

Däremot fick jag se en älg som jag tänkte att jag skulle smyga mig på och se hur nära man kan komma egentligen. Det visade sig att man kan komma ganska nära bara vinden är rätt och man tar det lugnt när man smyger. Jag filmade med min mobiltelefon när jag smög närmare. När jag börjar filma är jag ca 40 meter bort. När jag slutar filma har jag kommit in på ca 10-12 meter. Då kände jag att det var dags att börja backa, för jag stod på ett kalhygge och kvigan observerade mig hela tiden. Det for en tanke genom mitt huvud, tänk om hon blir ilsk och går till anfall.. det blir inte så roligt om man står på ett kalhygge.

Här är en kul bild jag fota på henne i alla fall :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar