fredag 2 september 2011

Årets första 3 släpp..

Nu har jakten äntligen börjat.

Jag har hunnit med 3 jaktdagar med Zappo. 2 av dessa var för harjakten hade börjat.. så det blev endast träning för Zappo. Dom 2 första dagarna hade jag tillgång till Garmin Astro pejl, sen använder jag mig av en Knut Edén pejl.

Dag 1 kom vi ut så sent p.g.a. olika anledningar.. så det blev endast konditionsträning för hund och husse, inga harar hittades.

Dag 2 kom runt 6-tiden. Det tog bara ca 20 minuter innan han hittade ett slag. Efter ett fint slagarbete kommer drevet igång, men driver bara ca 15 minuter och kommer då tillbaka till mig. Skulle tro att han är lite otränad både konditionsmässigt och jaktmässigt.

 Nästa slag han hittar får han arbeta lite med med. Jag sätter mig och eldar. Han är totalt borta i ca 1 timme och 40 minuter. Jag hörde aldrig nått drev men han var så långt borta så mest troligt hörde jag honom aldrig.

Det 3:e och sista upptaget för dagen får vi på väg tillbaka till bilen. Jag trodde inte vi skulle hitta nån mer hare den dan.. men men. Helt plötsligt där vi går blir han i eld och lågor, svansen går och han drar iväg med en ruskig fart. Haren måste ha passerat nyligt. Det tar inte många minuter så ylar han igång. Det tar bara en minut så kommer haren i full fart mot mig. Mest troligt rörde jag mig lite, för 15 meter framför mig kastar haren och kutar vidare. 30 sekunder efter kommer Zappo, väldigt glad :)  Drevet varade i ca 40 minuter och jag fick se haren en gång till :)

Dag 3 var den 1:a sep. Nu ska det skjutas hare tänkte jag... och laddade bössan.
Jag återkommer om denna dag en annan dag.. :)

/Robban

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar