måndag 5 september 2011

Då har älgjakten dragit igång..

I natt var väckarklockan ställd på 03:00. Fantastiskt kul att kliva upp den tiden, men på nått konstigt sätt så går det bra när man ska iväg och jaga.

Det var samling kl 05:00, passen var utdelade ca 05:30. Jag hade fått ett pass brevid passet där jag sköt min 15-taggare för några år sedan.

Väl ute i tornet tar det inte länge för än jag ser en älg vandra över myren. Tyvärr för långt håll för mig, men min passgranne (inte passet där jag sköt min stora) har perfekt håll och fick äran att fälla älgen. Den hade 6 pinnar.
Nästa chans jag hade var en ko med kalv som skulle passera över myren ca 60 meter ifrån mig. Tyvärr låg viden rakt henne. Så fort hon kom ut på myren kände hon av mig. Kalven stod skymd bakom några träd. Sen tog kon fart över myren. Och kalven kuta ännu snabbare. Jag osäkrade siktade och sänkte bössan igen. Det gick på tok för fort. Hoppas på ny tur imorgon. :)

Dagen slutade med att vi hade fått 5 vuxna och en kalv. Vi har en tilldelning på 13 vuxna och då försöker vi också skjuta 13 kalvar.

Detta är iaf en av tjurarna vi fick idag.. en vacker 16-taggare.


/Robban

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar