lördag 5 september 2009

Älgjakts premiär på måndag!! *Längtar*

Guud va jag längtar till måndag och älgjakts premiären! Här kommer ett inlägg som jag gjorde förra året på ett forum om en lyckad jaktdag. Håll till godo :)


"Jag var riktigt snabbt ut på mitt pass i söndags. När jag hade parkerat bilen smög jag som en liten indian ner mot myren däre jag skulle sitta. Tänkte att det kanske skulle stå nån älg på myren när jag kom fram. När jag väl hade kommit fram till myren och står och spejar över den hör jag hur det knakar till 2 ggr på andra sidan myren och tänker "fan, dom hörde mig iaf och drog iväg". Jag klättrar upp i mitt torn och spänner lös ryggsäcken, ställer ner den försiktigt, tar fram min sittlapp och sätter mig ner. När jag lutar mig till bara så tänker jag "jävlar va obekvämt!" DÅ BRAKAR DET LÖS I SKOGEN!!! Jag hugger tag i miin husqvarna 1640 i kaliber .30-06 och hoppas dom ska komma ut på myren. Mycket riktigt, först kommer en ko utspringandes, när jag höjer bössan ser jag hur det kommer nått med horn efter. Jag riktar om och när han saktar in klämmer jag av skottet! Han rusar då vidare ca 30-40 meter. Då hållet var lite drygt ser jag inte i kikarsiktet exakt hur skottet har tagit, men han markerade bra. För säkerhets skull får han en kula till där han står. Han rusar då vidare och är borta!!Då anropar jag jaktledaren och berättar att jag har skjutit på en tjur, men vet inte om han ligger eller springer. Jaktledaren tycker att jag kan gå fram och kolla lite om jag hittar älgen eller spår på träff. När jag går fram hittar jag ett spår som jag först följer ca 100 meter men hittar inget!! Anropar jaktledaren igen och säger att vi måste nog ha en hund som spårar iaf. Jag får till svar att hund är på väg. När jag då går tillbaka funderar jag på om jag verkligen var på rätt spår. Jag provar gå lite längre bort och efter ca 20-30 meter hittar jag ett nytt spår som jag följer. Jag hinner bara gå ca 30 meter när jag får se ett horn sticka upp ur slyet ca 40-50 meter bort. Gissa om det var en glad skytt som anropade jaktledaren och sa att hunden inte behövdes för att jag hade hittat älgen!!!Äntligen har jag fått fälla en riktigt fin tjur!! Udda 16 närmare bestämt. Efterår när jag pratade med mina jaktkamrater visade det sig att nästan ingen hade hunnit fram till sina pass när jag sköt tjuren. Förmodligen var det nån annan passgranne som satte igång älgarna som kom till mig. Gubbarna i mitt lag är inte så mycket för att smyga ut på pass."


Och här kommer lite bilder på den :)








1 kommentar:

  1. Vilken lycka !! :-)
    Vad kul att du börjat blogga,jag kommer garanterat följa dina äventyr :-)

    /Tomas

    SvaraRadera