fredag 25 september 2009

Harjakt och viltspår!

I onsdags när jag var ledig tog jag min hund och for på mina jaktmarker i Rutvik och tänkte prova jaga lite hare. I vanlig ordning så hittade vi ett harslag och envis som han Zappo tog han upp haren efter ca 40 minuter. Han är grymt envis när det gäller att få upp haren. Tyvärr duger han inte till att driva dom. Efter ca 30 minuter var han tillbaka hos mig.

Efter att vi hade försökt hitta igen haren igen utan lycka tänkte jag prova lite viltspår med honom. Jag drog en älgklöv och sprutade lite nötblod här och där i ca 150 meter, och lät det ligga ca 1 timme. Detta var han grym på!!!!! Klockrent!! När jag hade gjort det tänkte jag att jag måste göra det lite svårare. Jag gjorde ett nytt spår som var ca 300 meter, 5 vinklar och lät det ligga i ca 3½ timme. Förfarande klockrent!! Inte ett misstag!! Han kommer mest toligt nu om skolas till eftersökshund! Kommer att träna mycket viltspår med honom. Han kommer dock få hösten på sig att bli en harhund, men jag tvivlar på att någonsin kommer bli en bra harhund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar