lördag 7 november 2009

Jaktdag med pojkarna :)

Idag (7:e nov) var det tänkt att jag skulle jaga toppfågel. Jag hade jagat med hunden några dagar och tänkte att han skulle få vila nu. Då jag klev upp började min äldsta son att tjata om att följa med och jaga, varpå den yngre sonen stämde in i kören. Det var inget annat att göra än att ta med dom till skogen. Det blev ingen toppjakt med pojkarna utan jag tog med mig hunden istället. Nu hade det snöat drygt 1 dm under natten, så harslag var det dåligt med. Men vi hade en riktigt fin dag i skogen med eld och fika.


I torsdags (5:e nov) var jag också och jagade.. när jag for ut var det snöfritt, men efter en par timmar hade det kommit 1-2 cm snö.. d.v.s. perfekt spårsnö. Till sist lyckades min hund få upp en hare. Till min lycka fick jag se haren inte mindre än 4 ggr!!! En gång hade jag dessutom haren på 30 meter ståendes still på bakbenen för att lyssna efter hunden. Tyvärr hade jag tagit skotten ur bössan för att jag hade träffat en annan harjägare efter vägen så vi stog och pratade och lyssnade på hur min hund drev. Hur som helst var det ruskigt kul att se en hare så många ggr under samma drev och att min hund lyckades hålla i så länge!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar